Hvala Allahu, Svevišnjem i Svemilosnom Gospodaru. On stvara čovjeka u skladu najljepšem i udahnjuje u njega svoga rūha/duha i ljudskoj duši put dobra i put zla shvatljivim učini. Donosimo Allahov blagoslov, salavat i selam na Božijeg odabranika i posljednjeg Vjerovjesnika, Muhammeda, a.s., koji nam je u hadisu oporučio: ,,Dobročinstvo je lijep moral, a grijeh je ono što ti ne da mira u duši, a prezireš da to ljudi saznaju.“
Draga braćo i poštovane sestre!
Proteklih dana svjedočili smo nekoliko šokantnih, uznemirujućih i potresnih događaja. Moralna kriza koju već dugo proživljavamo dobila je jednu novu, za svako društvo, krajnje pogubnu i razarajuću dimenziju. Naime, nadali smo se da je nakon besramnih veličanja ratnih zločinaca, korupcijskih afera, malodobnog i porodičnog nasilja krug ovdašnjeg beščašća i nemorala zatvoren.
Nismo mogli ni naslutiti kakvim je još nezamislivim porocima i tragedijama izloženo naše društvo.Vijesti o zlostavljanju djece iz domova bez roditeljskog staranja i optužbe da su u tome učestvovali policijski službenici i službenici ustanova za socijalni rad izazvale su nezapamćeno ogorčenje i najoštriju osudu javnosti. I u ovo odabrano vrijeme džuma-namaza podižemo svoj glas protiv svakog zabranjenog i nečasnog djela, posebno protiv nasilja nad djecom i maloljetnicima kojeg, nažalost, kao društvo nismo na vrijeme prepoznali i osujetili. Zar se zlo toliko ugnijezdilo i raširilo i zar su se nemoralni ljudi toliko namnožili da pred njima i njihovim nastranostima kukavički šutimo i uzmičemo? Danas dijelimo i bol porodica koje su izgubile svoje najbliže u tragediji u domu penzionera u Tuzli. U ovom slučaju institucije imaju veliku odgovornost i od njih se očekuje sinhroniziranao, predano i zajedničko djelovanje.
Draga braćo i poštovane sestre!
Nijedna ljudska zajednica nije imuna na grijehe i poroke, ali neprikosnoveno moralno pravilo koje važi od postanka ljudskog roda odnosi se i na nas: Društvo koje izgubi moralne norme i vrijednosti, ma koliko bilo civilizacijski napredno i razvijeno, u sebi nosi klicu neizbježnog samouništenja. Od majke pravovjernih Zejneb b. Džahš, r.a., prenosi se da je Poslanik, a.s., jednog dana ušao kod nje sav prestrašen rekavši: ,,Teško Arapima od zla koje se približilo. Danas se od zida, kojim su zagrađeni Je’džudž i Me’džudž, otvorilo ovoliko“, a zatim je napravio krug od palca i kažiprsta. ,,Allahov Poslaniče, zar ćemo biti uništeni, a među nama ima i dobrih ljudi“- upitala je ona. ,,Da, kada se namnoži zlo“- reče Poslanik, a. s. (Buharija)
Naređivanje dobra i odvraćanje od zla je kur’anski kategorički imperativ i sigurnosni ventil opstanka našeg društva. Nikakvom, ni pojedinačnom ni općem dobru, ne možemo se nadati ako spram zla i zlih djela ostanemo suzdržani i ravnodušni. ,,Kada ljudi vide“, kaže Allahov Vjerovjesnik, a.s., ,,nepravednog čovjeka i ne spriječe ga u nepravdi, gotovo da ih Allah sve zajedno kazni svojom kaznom. (Ahmed, Ebu Davud, Tirmizi)
Naređivanju dobra i odvraćanju od zla ne može biti alternativa hipokrizijsko izbjegavanje odgovornosti, prebacivanje krivice na drugoga i moraliziranje bez pokrića. Samo bezuvjetnim i aktivnim moralnim djelovanjem može se zaustaviti ili barem ublažiti erupcija nemorala, javnog griješenja i razvrata.
Niko od nas nema izgovor za neizvršavanje ove obaveze jer se upućivanjem na dobro i odvraćanjem zla čuvaju i štite najveće vrijednosti: vjera, život, čast, imetak i dostojanstvo ljudi.
Kada se zlo namnoži, a nestane onih koji upućuja na dobro i odvraćaju od zabranjenog i nevaljalog, tada ljudsko društvo pogađa najteži oblik smutnje – fitna, koju Kur’ani-kerim, po posljedicama koje ostavlja iza sebe, karakterizira pojavom gorom od ubijanja. Fitna je totalno poremećen sistem vrijednosti izazavan moralnom apokalipsom; zato što se nije upućivalo na dobro i odvraćalo od grijeha fitna zahvata i loše i dobre.
Poslušajmo Allahove riječi:
وَاتَّقُوا فِتْنَةً لَا تُصِيبَنَّ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْكُمْ خَاصَّةً ۖ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ
,,I izbjegavajte ono što će dovesti do smutnje koja neće pogoditi samo one među vama koji su krivi, i znajte da Allah strašno kažnjava“. (El-Enfal, 25)
Draga braćo i poštovane sestre!
Svemilosni Bog nas obavezuje da budemo svjesni Božijeg poretka i reda po kojem su oduvijek živjela i žive sva stvorena bića. Zvjezdano nebo iznad nas i moralni sud u nama predstavljaju dvije manifestacije istog Božijeg nezamjenljivog poretka u kosmosu. Saznanje da postoji takav Božiji poredak suočava čovjeka sa potrebom stalnog usklađivanja i korigiranja svojih postupaka. Za razliku od svih drugih živih bića, džina i meleka, samo čovjeku život je zadat, a ne prosto dat. Samo je čovjek preko Objave dobio život kao zadatak i uputstvo kako da taj zadatak riješi s objavljenim dužnostima, ali mu je ostavljena i mogućnost da se ogluši o sve savjete i da ignoriše zadatke.
Moralnog preporoda nema bez iskrene vjere i dobročinstva. Bez neprestanog upućivanja na dobro sve kapije zla su širom otvorene. A život bez vjere i morala je život bez cilja i plana, duševno urušavanje i posrtanje i vječno ahiretsko poniženje. ,,Od Mene će vam uputa dolaziti, i onaj ko bude slijedio uputu Moju neće zalutati i neće nesretan biti. A onaj ko okrene glavu od Knjige Moje, taj će teškim životom živjeti i na Sudnjem danu ćemo ga slijepim oživiti.“ (Ta-ha, 123, 124)
Gospodaru naš, uljepšaj iman u našim srcima i omrazi nam nevjerovanje, razvrat i neposlušnost. Zaštiti nas i porodice naše od fitni koje se prikazuju kao sloboda. Sačuvaj naše porodice od raskola, naše džemate od razdora i naš narod od obmana. Učini da nam stid bude ukras, skromnost snaga, a pravednost navika. O Ti koji okrećeš srca, učvrsti naša srca na Svojoj vjeri. Oprosti nam vidljive i nevidljive grijehe, primi naša pokajanja i uvedi nas, milošću Svojom, u Džennet.
Amin!
